Zastanawiałeś się kiedyś, jak to jest pracować na własnych zasadach, nie mieć nad sobą szefa, nie musieć być co rano w pracy, z możliwością pracy z dowolnego miejsca na świecie? Jeśli tak, to być może w głowie pojawiła ci się myśl: freelancer. Ale kim właściwie jest freelancer i co to oznacza być freelancerem? Poznaj, jak można wkroczyć na tę ścieżkę kariery, czytając poniższy artykuł.
Kim jest freelancer?
Freelancer to osoba, która pracuje na własny rachunek oraz nie jest związana z jednym pracodawcą na etacie. Nie ma ograniczeń co do realizowanych zleceń, ponieważ działa różnych dziedzinach, a dzięki elastycznemu podejściu do pracy, freelancerzy mogą dostosować swoje godziny pracy i wybierać projekty, które ich interesują.
Freelancing to nie jest tylko praca, ale także styl życia. Osoby decydujące się na tę formę zatrudnienia często poszukują większej wolności i różnorodności w swojej karierze. Dzięki możliwościom pracy z każdego miejsca na ziemi, freelancerzy swoją pracę mogą wykonywać zarówno w ciepłym łóżku, jak i pod palmą w LA.
Również w Polsce zjawisko freelanceringu staje się coraz bardziej popularne, a liczba osób działających na własnych zasadach stale rośnie. Zdecydowanie przyczynił się do tego rozwoju Internetu, który pozwala na większą globalizację zawodów.
Co to znaczy freelancer?
Bycie freelancerem oznacza nie tylko niezależność, ale także elastyczność i odpowiedzialność za swoje zlecenia. Freelancerzy nie mają stałego wynagrodzenia, dlatego aby móc cokolwiek zarobić ich praca musi być wykonana dobrze. Taki rodzaj zarobkowania może być dla wielu wyzwaniem, ale z drugiej strony freelancerzy mają możliwość wyboru projektów, nad którymi chcą pracować.
Będąc freelancerem z łatwością możesz się przebranżawiać lub wykonywać kilka zawodów jednocześnie. Freelancer ma niezwykle różnorodne możliwości pracy, zaczynając od copywriterów, przez tłumaczy, po specjalistów SEO i ekspertów od social media. Decydując się na zawód freelancera musisz posiadać umiejętności do wykonywania rozmaitych czynności oraz szybką zdolność do nauki nowych umiejętności.
Freelancer copywriter zajmuje się tworzeniem treści na potrzeby różnych mediów, od artykułów po opisy produktów. Musisz wykazywać się doskonałą znajomością zasad ortograficznych i stylistycznych, a także mieć tzw. rękę do pisania. Twoje treści powinny być unikatowe i wyróżniające się na tle pozostałych osób.
Z kolei freelancer SEO optymalizuje strony internetowe, aby były bardziej widoczne w wyszukiwarkach. Znajomość najnowszych zmian oraz sposobów skutecznego pozycjonowania są konieczne do wykonywania tej pracy. Obszar SEO rozwija się w dynamicznym tempie, dlatego Ty również musisz stawiać na ciągły samorozwój.
Kolejny obszar to digital marketing freelancer, który specjalizuje się na marketingu online. Pomaga firmom w zwiększaniu ich obecności w Internecie. Umiejętność dotarcia do docelowej grupy klientów i przekształcenie ich w płacących klientów, to Twoje zadanie!
Social media freelancer zarządza kontami w mediach społecznościowych dla firm i osób prywatnych. Jeśli znasz najnowsze trendy w mediach społecznościowych oraz masz zmysł wizualny – możesz prowadzić konta najbardziej rozpoznawalnych Influencerów.
Freelancer tłumacz zajmuje się tłumaczeniem z jednego języka na inny. W dobie globalizacji ten zawód staje się coraz bardziej popularny. Do tej pracy potrzebujesz znać biegle co najmniej język obcy oraz posiadać wiedzę specjalistyczną, która ułatwi Ci tłumaczenia.
Jako freelancer możesz szukać zleceń na portalach internetowych. Oprócz globalnych gigantów, takich jak Upwork i Fiverr, istnieją również lokalne portale, które mogą być równie wartościowe. W Polsce popularność zyskują Useme i Freelancer.pl, gdzie można znaleźć zlecenia dostosowane do polskiego rynku.
Oprócz portali internetowych, freelancerzy zdobywają klientów poprzez:
- networking, czyli uczestnictwo w wydarzeniach branżowych, spotkaniach i konferencjach. Dzięki temu zdobywasz sieć kontaktów, które mogą przydać Ci się w przyszłości;
- rekomendacje, za dobrze wykonaną pracę, zadowoleni klienci polecają freelancerów innym osobom, co może prowadzić do nowych zleceń;
- media społecznościowe – promocja swoich usług na platformach przyciąga sztab zainteresowanych klientów. Najpopularniejsze z nich to: LinkedIn, Facebook i Instagram.